Livet ur min vinkel!
Denna design är gjord av LittleLi.blogg.se.
All credit går till henne.
Jag heter Erika och är en tjej som tycker om hästar och spenderar mesta tiden i stallet.
När jag inte är i stallet så brukar jag vara med kompisar, ungås med familjen och massa andra roliga saker!

Årssumé 2012 Hästlivet Jasper

I somras började jag rida en c-ponny vid namn Jasper. Tjejen som hade honom hade tröttnat på ridningen och ville inte rida så ofta. Jag hade ingen häst att rida så det passade bra att jag började rida honom.
Trots att han är c-ponny så känns han inte så liten att sitta på med sina steg. Man har träningsvärk efter i princip varje pass man gjort på honom ;)

Det fanns mycket att jobba med när jag började rida honom. Han var inte så ingång, så ingen kondition fanns och han hade nästan bara ett tempo i alla gångarter.
Red honom i stort sett varje dag och efter ett tag började det hända saker. Vi dressyrtränade nästan varje vecka och det gav resultat.
Galoppen är den svåraste gångarten på honom då det bara fanns ett tempo och var svårt att reglera. Men efter ett tag gick det att ändra galoppen mer och mer till en lite mer samlad galopp.
Det som alltid har varit svårt på honom är galoppfattningarna då han slår sig fri. Men det blev också bättre med tiden.
Jag la ner ett jättejobb på honom och det syntes verkligen. Kändes också för den delen.
Tycker det är kul att lägga ner mycket jobb när det verkligen lönar sig och man ser skillnaden!

Vi gjorde några tävlingar tillsammans och den första var i folkkärna 18 augusti. Då red vi en LB:1 på 62,41 %.
Känslan var inte alls bra, men procenten var väl helt okej för att vara första tävlingen på honom.

Andra tävlingen gjordes i Säter och det var en riktigt bra tävlingsdag! Hade en sjukt bra känsla i LB:1 och han gjorde allt jag bad om. Red ihop 63,79 %. Hade bara ca 40 min till min andra klass LA:1 så jag trodde han skulle bli trött och inte orka riktigt i andra klassen. Men jag red inte fram mer än en kvart och jag hade fortfarande kvar den bra känslan. Blev 60, 78 % och han var verkligen med på noterna. Så nöjd efter denna tävling!

Efter sätertävlingen fick vi aldrig tillbaka den där känslan och allt gick lite utför. Så sista tävlingen gjorde vi på hemmaplan men fick inte mer än 51,31 % i LA:1.
Han dog totalt och jag fick driva i varje steg för att han skulle gå fram överhuvudtaget. Han bröt av i galoppen hela tiden och jag har aldrig varit så slut när jag kommit ut från banan någon gång!

Efter det så började jag tycka att det inte var lika kul att rida honom länge och vi kom inte framåt utan snarare bakåt. Han var inte samma ponny som i början utan nu var han mer som en seg ridskoleponny...
Dock tycker jag det är kul att rida honom någon gång ibland nu :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback